Juokseminen ilman oikeanlaista lihashallintaa, liikkuvuutta ja voimantuottoa voi olla todella kuormittavaa lihaksistolle ja nivelille. Näiden lisäksi hermoston turhat liikemallit saattavat altistaa erilaisille rasitusvammoille puhumattakaan siitä, jos juokset vastoin hermostosi luontaista tyyliä.

 

Meidän tavoite on auttaa sinua pääsemään parhaaseen juoksukuntoosi huomioiden kaikki eri osa-alueet harjoittelussa, mukaanlukien hermostosi sekä aivosi. 

Jotta juoksusi voi olla taloudellista sekä vältät rasitusvammoja, sinun tulisi tietää oletko motoriselta kuvaltasi walking from the top vai walking from the bottom. Tämän pystymme selvittämään toiminnallisen neurotieteen sensomotorisella metodilla. Tutkijat ovat myös todenneet, että ihminen on joko aerial tai terrestrial juoksija juoksija, jotka menevät yksi yhteen edellä mainittujen motoristen kuvien kanssa. 

Mikäli juokset vastoin oman hermostosi tapaa, taloudellisuus kärsii sekä loukkaantumisriski kasvaa. Esimerkiksi jos aerial juoksija yrittää juosta kuin terrestrial juoksija, hän käyttäisi liikaa aikaa maassa turhaan joka voi johtaa vauhdin hidastumiseen sekä rytmityksen kadottamiseen. Joka voi myös kuormittaa enemmän sinun niveliäsi sekä lihaksistoasi. 

On tärkeää, että tiedät oman hermostosi luontaisen tyylisi, jotta suorituksesi on optimaalinen ja mahdollisimman taloudellinen. Unohtamatta kuinka paljon nivelesi ja lihaksistosi kuormittuisi turhaan, jos juokset hermostoasi vastaan. 



 

Hajoaako sinulla juoksukenkäsi varpaiden kohdalta? Tai kärsitkö jatkuvasti erilaista rasitusvammoista kuten penikkataudista tai juoksijan polvesta? Mikäli sinulla on päällä hermoston turhia liikemalleja eli sensomotorisia refleksejä, ne voivat kuormittaa sinua valtavasti esimerkiksi juoksussa. Esimerkiksi edellä mainitut asiat voivat johtua täysin hermoston turhista liikemalleista. 

Hermoston turhat liikemallit aiheuttavat meille muun muuassa lisääntynyttä lihaskireyttä, joka voi edistää erilaisten rasitusvammojen syntyä. Kenkien hajoamiseenkin löytyy usein syy sensorisesta babinski refleksistä.  
Lisäksi hermoston turhat liikemallit voivat näkyä juostessa esimerkiksi motorisina haasteina käsien ja jalkojen välillä. 

Jotta sinun juoksemisesi voi olla taloudellista, on syytä tarkastaa hermoston turhat liikemallit, jotta sinä säästyt turhilta rasitusvammoilta ja teet juoksustasi taloudellisempaa!

Mikäli hermoston turhat liikemallit ovat sinulle täysin vieraita, voit käydä lukemassa lisää meidän sivuiltamme klikkaamalla TÄSTÄ.